قربانی در آیین زرتشتی

هر آنچه باید درباره قربانی در آیین زرتشتی دانست

قربانی در آیین زرتشتی

هر آنچه باید درباره قربانی در آیین زرتشتی دانست

مراسم قربانی طبق گزارش گزنفون چنین است «عموم پارسیان در طرف راست و متحدین در سمت چپ قرار داشتند. در دو طرف راه به فواصل معین ارابه‏هاى جنگى در یک صف طولانى قرار گرفته بودند. ناگاه در سکوت ممتد و عمیقى درهاى بزرگ قصر باز شد. و چهار گاو بزرگ و بسیار زیبا که بایستى در معبد قربانى شوند بیرون آمدند. دنبال حیوانات موبدان که باید آنها را قربانى کنند خارج شدند- در پارس رسم است که قربانى باید به دست موبدان انجام گیرد- متعاقب موبدان اسبانى که باید به افتخار آفتاب قربانى شوند و سپس ارابه سفیدرنگ پر از گل و ریاحین به قصد معبد، و پشت سر آن ارابه سفید دیگرى پر از گل به افتخار خورشید جهان‏تاب، و بالاخره ارابه سومى که اسبان آن با پارچه‏هاى ارغوانى پوشیده شده بود، و متعاقب آن موبدان که هریک مجمر آتش مصرى به دست داشتند خارج شدند»[1].

گزنفون در موارد زیادی به تقدیم قربانی از سوی کورش و همراهان وی اشاره می‌کند برای نمونه گوید: کورش هنگام ساخت بارو در سرحدات ارمنستان و کلدانیان «به قربانى و نیاز مشغول شد»[2].

کورش در هنگام حمله به سپاه آشوریان و کرزوس «فرمان داد به درگاه خداى بزرگ و خدایان دیگر قربانى نمایند و از آنان طلب یارى نمود»[3].

گاداتاس در سرزمینهای تحت سلطه خود به یمن ورود کورش «مقدار زیادى خوراک و حیوان براى ذبح و قربانى تقدیم کرد»[4].

کورش پس از مرگ آبراداتس در هنگام تشییع جنازه وی «فرمان داد گله‏داران گاو و گوسفند فراوان به آن محل منتقل نمایند تا بر سر مزارش قربانى کنند»[5].

کورش «براى تعلیم مقررات پرستش، موبدان را مأمور ساخت و خود هرروز قبل از طلیعه آفتاب اول کسى بود که صمیمانه و خالصانه رو به درگاه خدایان مى‏آورد و به عبادت و پرستش مبادرت مى‏ورزید، هرروز قربانى مى‏کرد و ستایش امشاسپندى را که موبد معین نموده بود به‏جا مى‏آورد. این رسوم هنوز در دربار شاهنشاهان ایران معمول و متداول است. ایرانیان نیز همه به تبعیت از پادشاه خود هرروز به عبادت مى‏پرداختند و مسئلت مى‏کردند که آنان نیز در زندگانى خود به مانند پادشاه مؤید باشند»[6].

بنا به گفته آریان پس از مرگ کورش و دفن پیکر او مغان به نگهبانی از مقبره او پرداختند و «از شاه روزانه یک گوسفند و جیره آرد و شراب دریافت می‌کردند و هر ماه اسبی به منظور قربانی کردن برای کورش به آنان داده می‌شد(کتاب 6، فصل 29، بند 7)»[7].

 

[1]- گزنفون، 1386، کوروش نامه، ترجمه رضا مشایخی، ص 243.

[2]- همان، ص 80.

[3]- همان، ص 88.

[4]- همان، ص 149.

[5]- همان، ص 206.

[6]- همان، ص 231.

[7]- بریان، پی‌یر، 1392، امپراتوری هخامنشی، ترجمه ناهید فروغان، ج1، ص 146.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۱/۱۵
غلامرضا نوادری